HemArtiklarAmerikanska elbilsrestriktioner väntas slå hårt mot Volvo

Amerikanska elbilsrestriktioner väntas slå hårt mot Volvo

Amerikanska restriktioner på dubbla fronter kan göra livet surt för Geely-ägda Volvo Cars.

Biden-administrationen föreslog nyligen långtgående restriktioner gällande kinesisktillverkade elbilar och hur de ska hanteras inom USA:s gränser. Förslaget går ut på att införa restriktioner gällande uppkopplade bilar med mjukvara utvecklad i Kina eller Ryssland, under förevändningen att bilarna kan användas till att spionera på trafikanter i USA eller helt sonika inaktivera fordonen på distans.

I ett första skede väntas restriktionerna, om de införs, innebära att bilar med mjukvara eller hårdvara för bilarnas kommunikationssystem utvecklad i Kina inte får säljas i USA. Detta kan ses som ett protektionistiskt drag från amerikanskt håll för att hålla kinesiska fordon borta från landets vägar – men det skulle sannolikt slå hårt även mot amerikanska tillverkare som anammat produktion och utveckling i Kina.

Enligt InsideEVs har General Motors och Ford betydande fordonstillverkning ämnad för den amerikanska marknaden i Kina – produktionsflöden som skulle behöva saneras från kinesiska komponenter och flyttas hem eller till ett tredje land för att åter kunna säljas i USA. För ”svensk” del innebär det att Geely-ägda Volvo och Polestar kan komma att se modellerna S90 respektive Polestar 2 beläggas med säljförbud i USA.

De föreslagna reglerna träder i kraft på mjukvarusidan från ”modellår” 2027, vilket innebär att fordonsbranschen får ungefär två år på sig att flytta produktionen eller göra sig av mjukvara med kinesiska och ryska kopplingar. För hårdvaran väntas restriktionerna istället träda i kraft från och med modellår 2030, vilket gör det möjligt att fortsätta använda redan utvecklad hårdvara så länge mjukvaran inte har Kina eller Ryssland som användare.

All vehicle data is processed in accordance with applicable law. We will review any proposals presented by the U.S. Commerce Department and analyze what potential impact these might have on us and our operations in the U.S.

– Polestar-talesperson till InsideEVs

Till InsideEVs meddelar Polestar att bolaget behandlar data enligt gällande lagar och regler, samtidigt som Volvo Cars noterar att bolaget bygger på ”säkerhet, inklusive datasäkerhet”. Enligt Biden-administrationen rullar för närvarande inte särskilt många fordon med kinesisk hård- eller mjukvara på amerikanska vägar och att landet därför tar tag i saken innan problemet växer sig för stort – som i till exempel Europa, där kinesiska elbilar slagit igenom på bred front.

Volvo Cars: Kinesisk mjuk- och hårdvara – och AI-hårdvara från Nvidia

För Volvo Cars del är situationen extra prekär. Bolaget ägs till 78,7 procent av Geely, där koncernsyskon likt brittiska Lotus och schweizisk-tyska Smart ingår. Volvo meddelade så sent som under början av september månad att bolaget kommer anamma Nvidias Drive Orin-plattform för avancerad förarassistans (ADAS), från och med lanseringen av modellen EX90.

Planen för Volvo och Nvidia är att vid ett senare skede under 20-talet introducera bilar byggda kring nästa generation Drive – Drive Thor. Det sistnämnda är en plattform med fyra gånger så hög beräkningskraft som Drive Orin, 1 000 TOPS, och med sju gånger högre energieffektivitet än föregångaren. Detta är prestandasiffror som vida överskrider de hos AI-acceleratorer som redan lyder under exportförbud till Kina, till exempel Nvidia L40 (PDF) som toppar 724 TOPS utan att använda sparsity.

Att USA skulle tillåta export av AI-hårdvara av kalibern Nvidia Drive Thor till ett kinesiskkontrollerat bolag förefaller med andra ord inte rimligt, i Semi14:s ögon. Att förbud ännu inte diskuterats eller klubbats igenom från amerikanskt håll grundas sannolikt i att USA haft fullt upp med att föra ett tvåfrontskrig mot Kina inom halvledare. Det sker dels genom att strypa kinesisk tillgång till halvledarutrustning på tillverkningssidan, men också färdig hårdvara – allt med nationell säkerhet och kinesiska AI-ambitioner som förevändning.

Interiören i Volvo EX90 – med Nvidia Drive Orin som bas. Bild: Volvo Cars

Det amerikanska argumentet mot export av avancerade AI-acceleratorer till Kina infördes med kort varsel, där kanske främst Nvidia togs på sängen. Efter att restriktionerna itererats i omgångar finns nu begränsningar på dels de enskilda beräkningskortens prestanda, men också i hur stora kluster de kan använda tillsammans med andra kretsar. Tanken är med andra ord att minimera hur stort det största klustret med amerikansk hårdvara kan bli.

Här någonstans börjar den kinesiska verkligheten möta Volvo Cars och ambitionerna med Nvidia Drive Thor. Det går med enkelhet argumentera att den totala beräkningskraften inte är jämförbar med ett datacenter, men Kina tillverkade år 2023 över nio miljoner bilar med elektrifierade drivlinor, varav två tredjedelar gick på ren batteridrift. Dessa är samtliga kandidater för lösningar likt Nvidia Drive och kan i sin tur snabbt komma att utgöra ett nätverk av hundratusentals edge AI-noder som producerar högkvalitativ data för kinesiska biltillverkare – något USA sannolikt inte frivilligt bidrar till.

Ett annat scenario som sätter käppar i hjulen för Volvo Cars är den kinesiska statens reaktioner och nycker varje gång USA inför nya halvledarrelaterade restriktioner. Standardsvaret för Kina i handelskriget har varit att monopolisera och bunkra metaller kritiska för halvledartillverkning likt germanium och gallium samt andra råvaror likt grafit. Landet har också tvingats gå sin egen väg på AI-marknaden där Huawei så sent som i somras talade om använda amerikanska restriktioner mot Kina som en sporre för innovation inom AI. Specifikt nämndes också användningen av data från edge-enheter, där Nvidia Drive-försedda bilar sannolikt klarar av att generera mest och bäst data till följd av sin höga beräkningskraft.

Kina har också relativt snabbt anpassat sig efter vad de kallar ”amerikansk mobbing” och har nått framgångar inom både logik- och minnestillverkning. Senast i raden är NAND-tillverkaren YMTC som gradvis börjat fasa in projekt Wudangshan, där en större andel kinesisk utrustning används under tillverkningen. Sedan tidigare har kontraktstillverkaren SMIC också nått tillverkning på 5 nanometer, även om det sker med den utrustning bolag likt ASML tillåtits exportera innan stränga restriktioner blev verklighet.

Hur Volvo Cars som ett kinesiskägt bolag ska överleva denna ”amerikanska mobbing” är däremot svårt att se i nuläget. Ett exportförbud för Nvidia Drive-kretsar kommer logiskt att följa så snart Biden-administrationen släckt nästa handelskrigsrelaterade brand – alternativt lämnas det åt hans efterföljare som antingen blir Kamala Harris eller Donald Trump. Uteblir Nvidia-kretsar i Volvobilar är alternativen sannolikt försedda med kinesisk mjukvara, vilket i sin tur innebär att försäljning i USA är uteslutet efter 2027.

Den som hoppas på en Donald Trump-seger för att undvika restriktioner och konflikt blir sannolikt också besviken. Trump-administrationen är den som ursprungligen inledde handelskriget mot Kina inom halvledare och AI, och sittande Joe Biden fortsatte på den inslagna vägen. Det här är också en av få frågor där demokrater och republikaner förenas i kongressen.

Jonas Klar
Jonas Klar
Ansvarig utgivare och medgrundare av Semi14. Började skruva med elektronik 20 år sedan och inledde skribentkarriären med att skriva om datorkomponenter år 2005. Har på senare år intresserat sig allt mer för affärerna och forskningen i halvledarbranschen.
Relaterade artiklar
Annons

Läs också