HemNyheterHalvledareYtterligare TSMC-anläggningar kan bli Europa-aktuella

Ytterligare TSMC-anläggningar kan bli Europa-aktuella

Ordföranden för Taiwans vetenskapsråd menar att TSMC-produktion av AI-kretsar kan bli aktuellt i tyska Dresden.

Ordförande för det taiwanesiska vetenskapsrådet, Wu Cheng-wen, har i en intervju med Bloomberg antytt att fler TSMC-fabriker i anslutning till bolagets europeiska satsning ESMC kan bli aktuella. Halvledarkonsortiet ESMC, där Bosch, Infineon och NXP är delägare, är TSMC:s första satsning på europeisk mark och fokuserar på att leverera kretsar till kontinentens fordonsindustri.

They have started construction of the first fab in Dresden; they are already planning the next few fabs in the future for different market sectors as well

– Wu Cheng-wen, ordförande, Taiwans vetenskapsråd

Wu tillkännagav inga specifika detaljer om när det hela skulle kunna ske, men enligt honom ska de kommande anläggningarna fokusera på bland annat AI-kretsar. Det i sin tur innebär att produkterna som framställs sannolikt är långt mer avancerade än de fordonskretsar ned till 12-nanometersklassen som kommer tillverkas hos ESMC – och i förlängningen att det hela blir en fab som står helt och hållet under TSMC:s kontroll.

Praktiskt taget samtliga AI-kretsar på marknaden idag tillverkas på 7 nanometer eller nyare tekniker. Mer eller mindre samtliga avancerade kretsutvecklare är baserade i Nordamerika, där TSMC är i full färd med byggnationen av fler anläggningar i amerikanska Arizona för att möta lokala kunders behov. Halvledarmarknaden i stort är dock mer beroende av försäljning till tidigare nämnda fordonsindustri.

Ett eventuellt TSMC-inträde med avancerad tillverkning på europeisk mark är med andra ord inte helt enkel att rättfärdiga vid en första anblick. Wu är inte heller en direkt TSMC-representant, varför det hela tills vidare får ses som ett hett rykte. Att en representant för Taiwan överhuvudtaget vädrar tanken publikt kan däremot ses som att landet manar TSMC att rycka fram och rädda EU:s halvledarambitioner nu när Intels satsningar i Magdeburg skjutits på framtiden.

Marknadsmässigt finns sannolikt plats för en halvledaraktör med avancerad tillverkning i EU. Möjligheten att kunna tillverka även avancerade systemkretsar (SoC) för fordonsbranschen när sektorn ställer om till eldrift och anammar allt mer avancerade system för förarassistan (ADAS) är sannolikt en affär som kan bära sig själv. Detta inte minst efter att TSMC öppnat orderböckerna i USA och konstaterat att lokala bolag såsom Apple och AMD är beredda att betala extra för riskminimering genom inhemsk produktion.

KällaBloomberg
Jonas Klar
Jonas Klar
Ansvarig utgivare och medgrundare av Semi14. Började skruva med elektronik 20 år sedan och inledde skribentkarriären med att skriva om datorkomponenter år 2005. Har på senare år intresserat sig allt mer för affärerna och forskningen i halvledarbranschen.
Relaterade artiklar
Annons

Läs också